Jumaat, 11 Julai 2008

Sebuah renungan pada suatu kem remaja Islam

Malam mula mengengsot-engsot, embun mula hadir sedangkan di dapur dan sekitarnya, beberapa gadis mula memasak untuk juadah bersahur keesokan harinya.

Suhairi baru tiba; meletakkan topi keledar dan failnya di atas sebuah meja plastik yang terletak di tengah-tengah dewan yang tak berdinding. Kemudian dia menoleh ke arah dapur. Bunyi periuk berlaga dengan singki, deruan air sungai, dan sayup-sayup urusetia memberi arahan ditangkap oleh gegendang telinga. Perempuan berbaju kurung tanpa suara membersihkan beras dan tidak sedar Suhairi memerhatikannya. Dari memerhatikan gadis bertudung hitam itu, kemudian melihat-lihat sekeliling tapak program, dan kegelapan malam yang pekat serta suhu yang semakin menurun yang memaksanya memeluk tubuhnya, pantas menjadikan begitu cepat terharu.

"Dia salah seorang yang mahukan supaya Islam tegak di bumi ini. Dan dia yakin dengan kemenangan," bisiknya dalam hati.

"Sayang sekali kalau-kalau perempuan seperti ini dimiliki oleh lelaki yang tidak mengerti, lalu disuruhnya perempuan ini menghentikan kerja-kerja dakwah, kononnya isteri harus berkhidmat kepada suami dan biarlah perempuan lain yang menggantikan kerja-kerja si isteri." Suhairi mula menjalarkan fikiran. Tapi dia pasti, dia bukan kebosanan. Dan dia memang senang begitu, melanjut-lanjutkan khayalan apabila keseorangan tanpa rakan berbual-bual.

'Aku wajar memperisterikan salah seorang daripada mereka sebagai memenuhi tanggungjawab dan sebagai tanda terima kasih atas pengorbanan mereka pada agama yang mulia ini.'

Di dapur, seorang yang ditaklifkan untuk menguruskan soal makan minum peserta dan urus setia sebuah kem remaja Islam, (dan dibantu oleh urus setia yang kelapangan)segera mengusir rasa kantuk sibuk memasak. Dan, air Sungai Congkak juga sibuk berebut-rebut menuju ke kuala.

Suhairi melanjutkan keharuannya dengan menulis-nulis sesuatu pada sehelai kertas.

Tiada ulasan: