Rabu, 30 Julai 2008

Anda Pernah Bahagia?

Seorang lelaki berambut kemas berbual-bual dengan seorang lelaki yang berpakaian lusuh -seluar dan bajunya. Barangkali mereka merupakan teman baik, walaupun dari segi penampilan amat jauh bezanya. Lelaki berbaju T-shirt lusuh sesekali tersenyum sambil sedikit rakus menyuap roti canai, sedang lelaki yang rambutnya kemas dek diminyaki (barangkali dengan minyak zaitun) mengacung-acungkan tangannya sambil bercerita. Perbualan mereka rancak, tanpa menyedari saya tiba di kedai makan tempat mereka berbual. Saya duduk di sebuah meja kosong, menghadap sebuah pokok yang rimbun.

"Kalau ikutkan hati aku, dah lama dah aku putus!" Bentak lelaki berambut kemas, sambil mula menyingsing lengan kemejanya.

"Rileks, jangan terburu-buru."

"Dia masih lagi nak main-main dengan aku. Kata macam tu la. Kata macam ni la. Aku bengang kau. Betul-betul bengang. Tak kira, kalau dia masih lagi berdolak dalih, aku tak sanggup diperbodohkannya lagi. Dah lama sangat aku tunggu!"

Lelaki berseluar khakis lusuh memberhentikan suapan roti canainya.

"Kau tahu, dia bohong aku. Aku ni punyalah ikhlas nak bertanggungjawab atas kesilapan kami. Kau tau, kalau orang tau kisah kami, tak ada siapa lagi yang akan jadikannya sebagai isteri. Aku boleh tinggalkan dia, tapi aku nak bertanggungjawab. kami sama-sama buat silap."

"Habis tu, apa kau nak buat?"

"Tak tau la, aku dah meluat kalau ingatkan dia. Malah tengok kawan dia aku pun aku meluat. Aku tak suka dengar nama dia, apatah lagi sebut nama dia. Dan, aku tak akan hadir mana-mana program yang mana dia terlibat - sama ada sebagai ad hoc atau peserta." Aku menggaru-garu kepala sambil menunggu roti canai yang kupesan siap. Hhmm, dahsyat sungguh orang bercinta kalau dah marah ya. Aku ketawa seorang diri. Dalam hati sahaja.

Lelaki berpakaian lusuh membetulkan cermin matanya yang melorot pada batang hidungnya, kemudian meneguk sedikit rakus segelas kopi, dan bersuara:

"Begini, dulu dia pernah membuatkan kau bahagia dan gembira. Kau pun begitu juga. Kau harus menghargai kebaikannya walau itu cerita dulu. Bukan saja kepadanya, kepada siapa sahaja. Memang dia silap, kau tak boleh ikut emosi. Kalau hubungan kalian dimulakan dengan cara yang baik, maka wajarlah ditamatkan dengan baik. Itupun kalau mahu ditamatkan. Kita perlu menghargai orang yang pernah hadir dalam hidup kita dan membuatkan kita bahagia, walaupun itu segalanya hanya tinggal kenangan cuma. Dan, kau tak wajar mendendaminya, kerana kau pernah berbahagia dengannya."

Aku menulis perbualan mereka untuk dijadikan entri pada kali ini.

Tiada ulasan: