Rabu, 22 Oktober 2008

Mengapa Aku Jadi Begini?

Sepanjang ingatanku, aku menonton filem Jogho arahan U-Wei Haji Shaari di rumah ketika masih di bangku sekolah. Aku seronok menonton filem yang memaparkan sosio-budaya masyarakat Melayu di Bang Nara di Selatan Thailand. Tambahan lagi dialognya memanfaatkan dialek yang aku fahami. Lakonan Khalid Salleh sangat mengesankan. Dan aku tahu bahawa filem itu diadapasi dari novel Juara karya S. Othman Kelantan.

Ketika menuntut di UiTM, aku pulang bercuti di kampung. Pada suatu malam, di televisyen disiarkan secara langsung majlis penyampaian Anugerah Sastera Negara. Aku terpukau dengan keindahan bahasa dan intonasi yang digunakan oleh Dr. Wan Hashim Wan Teh ketika berpidato memperkenalkan penerima anugerah itu. Penerima anugerah yang berprestij itu ialah Allahyarham Syed Othman Syed Omar atau lebih dikenali dengan nama S. Othman Kelantan. Beliau juga berpidato ketika menerima anugerah itu.

Ketika melintasi Kedai Buku Muda Osman yang bersebelahan Bank Pertanian Cawangan Machang, aku terlihat pada seraut wajah seorang lelaki penghias muka depan Dewan Sastera. Hatiku berkata:Eh, inilah Sasterawan Negara. Aku terus membeli majalah tersebut dan membacanya. Minatku kepada sastera semakin bertambah lantaran isi kandungannya, kemudian disuburkan dengan pembacaan karya-karya sastera yang kupinjam dari Perpustakaan UiTM Machang.

Kampus UiTM Cawangan Kelantan yang terletak di pinggir dan di puncak Bukit Anjing (kemudian ditukar nama kepada Bukit Ilmu) yang dikelilingi kehijauan dan dilatari dengan sawah padi dan kebun getah sering kali mendamaikan hatiku. Memandang Bukit Bakar, aku sentiasa tidak puas melihatnya dari kejauahan. Aku juga selalu menelusuri jalan-jalan kampung sekitar UiTM dan aku meneruskan hobi lama yang dilupakan ketika bersekolah di Kota Bharu - mandi sungai. Aku ke Hutan Lipur Bukit Bakar saban minggu untuk berenang bersama-kawan. Sesekali aku ke Jeram Linang.

Ketika mendapat keputusan STPM dan berkira-kira menyambung pengajian, cerita-cerita tentang UM seperti memikatku untuk ke sana. Ya, sejarah gerakan pelajarnya salah satunya. Di sini lahir watak-watak yang mewarnai landskap negara.

Tapi sebelum itu aku pernah membaca puisi yang ditulis oleh Hamzah Hamdani yang berjudul Kupilih Jalan Ini yang kubaca dalam Dewan Sastera. Beliau merupakan super seniorku di UM. Di bawah ini aku perturunkan keseluruhan sajak beliau.

Kupilih Jalan Ini

Kupilih jalan ini
kerana kurindu keindahan abadi
makna pencarian hakiki.

Saat teman-teman memanjat tinggi
aku memilih melata di bumi
mengutip kerikil-kerikil sepi
mentafsir dengan batini.

Kehidupan hanyalah debu
terbang menghilang di angin lalu
debu yang bererti adalah kesucian
makna keabadian yang teralpakan.

Kupilih simpang.
saat destinasi duniawi menggapai awan
yang kucari hanyalah lorong kecil
denai aksara berpelangi.

Semakin ke hujung
kesepianlah yang kutemui
ini jalan pulang kepada hakiki.

Saat pelangi kehidupan mempesona
aku memilih realiti ukhrawi
melepaskan realiti duniawi.

Hamzah Hamdani
Kota Kinabalu
3 Januari 2005


Puisi ini dan beberapa hal lain menyebabkan keinginanku untuk belajar sastera semakin meluap-luap. Dan pada Julai 2005, aku bermusafir seorang diri untuk mendaftar sebagai pelajar tahun satu di Universiti Malaya. Dan, ramai yang bertanyakan aku mengapa aku memilih menyambung pengajian dalam bidang sastera, puisi di atas adalah sebahagian daripada jawapanku berhubung dengan soalan mereka.

2 ulasan:

sahabat Mohd berkata...

bagus yie terjawab jugak,,persoalan kenapa dikau memilih jalan menuju ke UM

Tanpa Nama berkata...

hahaha.. akhirnya dapat juga menjejaki puing-puing penulisan sasterawan mujahid, zamzuri mustafa. bila nak jadi peniaga pasar mlm @ pensyarah @ guru b. melayu @ penternak lembu @ penulis novel? [Yang bertanggungjawab kpd anda](Masul)