Selasa, 20 Mei 2008

Fragmen - Hidup Sepanjang Landasan @ Sungai Masih Jernih

Lelaki-lelaki sudah mula beransur menuruni rumah. Sebelum pulang, mereka bersalam-salaman dengan Yasir - ada yang menepuk-nepuk bahunya - yang berdiri di bendul, sedang Manap meraba kocek baju gumbangnya, mengeluarkan celepa, mengambil sebatang rokok daun, dikebek dan dilurut-lurutnya, dibubuh tembakau, kemudian dimancisnya rokok dan disedutnya dalam-dalam - pipinya kelihatan cengkung. Kepada para tamu, Yasir tidak lupa berpesan: "Malam esok datang lagi ya."
Mubin sedang bercakap-cakap dengan Zulkifli di tepi tingkap - sesekali dia membetulkan kain pelikatnya kerana bimbang terselak. Zulkifli banyak menggangguk, sedang sesekali Mubin menggaru-garu pipi kanannya. Yasir memrhatikan mereka seketika, kemudian dia mengengsot menghampiri Manap.
"Nap, aku fikir esok mahu ke sungai. Cari batu. Cari yang lonjong. Nanti bolehlah buat nisan. Pelepah nyiur akan kering kecut akhirnya."
"Hmm, bagus tu." Manap membalas sedang di bibirnya tersepit rokok. Entah kenapa dia berasa dengan kata-kata Yasir tadi. Dia juga berfikir kalau-kalau bininya juga jadi macam arwah Melah - dijemput terlebih dulu daripada laki - tentu dia juga akan sepedih Yasir. Tapi dia segera ingat, ketika dia menemani Fauziah membasuh baju di pengkalan Pak Man, dia memuji-muji bininya itu dengan kata-kata: "Abang bertuah dapat Yah. Kalau Yah mati dulu, tentulah abang akan jadi tak tentu arah." Belum sempat dia melanjutkan pujiannya, Fauziah cepat-cepat memotong bicaranya, "Mana boleh Yah mati dulu. Abanglah kena mati dulu. Kalau Yah mati dulu, siapa yang nak uruskan pakai makan abang." Fauziah tersengih ketika mengucapkan begitu, kemudian menyimbah-nyimbah air ke arahnya. "Hei, orang dah pakai cantik-cantik ni."Dia terkejut dan berlari ke bawah rumpun buluh di tepi tangga batu menuju ke sungai.
Tangisan bayi dari arah sebuah bilik menyedarkan Manap dari mengingat senda gurau dengan bininya. Dia tahu tangisan itu tangisan anak bongsu Yasir. Serasanya, bayi itu laparkan susu. Dan, dia menjadi semakin pedih. 'Kasihan budak ni, kecil-kecil lagi sudah tak ada emak.'

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

akm.

Nie email Pakaq, zainulfaqar_yaacob@yahoo.com.

Tlg email pertandingan novel tu ASAP.

phone hlg, sim baru.

Tlg ye...