Selasa, 13 Mei 2008

Terkenang Masa Lalu

Pada suatu tengah hari, saya rasa malas ke sekolah. Ketika itu saya bersekolah pada sesi petang dalam darjah dua. Seingat saya, sebelum memakai pakaian seragam sekolah, saya bersedap-sedapan mandi di sungai - Sungai Galas yang mengalir di pinggir kampung saya.
Saya di dapur untuk makan sebelum ke sekolah, ibu sedang menyediakan keperluan saya. Saya mahu berkata sesuatu kepadanya.
"Orang (saya) ingat tak nak (ber)sekolahlah." Saya memang tujukan kata-kata itu pada ibu.
Pantas dia menjawab," Tak nak sekolah?" Kemudian dia menyambung,"kamu nak jadi lembu? Kena cucuk hidung di padang." Daripada nada suara dan mimik mukanya, ada keseriusan pada kata-katanya.
Saya senyap sahaja. Sehinggalah tamat persekolahan, itulah kali pertama dan terakhir saya menyatakan hasrat untuk berhenti sekolah.
Sesedar, rupa-rupanya saya sudah melalui tiga tahun di Universiti Malaya dan tamat peperiksaan akhir pada minggu pertama bulan Mei. Dan, insya Allah saya akan jadi siswazah sedikit masa lagi. Cerita saya dan ibu berlaku pada tahun 1990.
Bayangkan, sekiranya ibu bersetuju dengan hasrat saya yang mahu berhenti sekolah. Di manakah saya pada saat ini?

3 ulasan:

Nujum Timur berkata...

Akm.

Tlg hantar infi novel tu pada zainulfaqar_yaacob@yahoo.com

Ahmad Shahir Abdul Aziz berkata...

salam Ziarah...
Dari mahasiswa untuk mahasiswa...

HANA bUdaK cEkElAt berkata...

alhamdulillah, setiap yang berlakuitu ada hikmahnya